PSX

 

w/g Wikipedii:

PlayStation (PS, znana także jako PSX[8]) (jap. プレイステーション, pureisutēshon) – 32-bitowa konsola do gier wideo, wyprodukowana w Japonii przez firmę Sony Computer Entertainment, zaprojektowana przez Kena Kutaragiego.

Premiera konsoli odbyła się 3 grudnia 1994 roku[1], kiedy to pierwsze egzemplarze trafiły na półki japońskich sklepów. Niecały rok później, 9 września 1995 roku, konsola ukazała się w Stanach Zjednoczonych[3], a 29 września tego samego roku w Europie[2].

PlayStation miała zostać stworzona we współpracy z Nintendo, jako SNES-CD – Sony miało dostarczyć czytnik CD-ROM oraz ogólnie pomóc przy architekturze systemu. Jednak z powodu różnicy zdań, Nintendo rozpoczęło współpracę z Phillips, a w 1993 roku Sony samo zaczęło prace nad swoją konsolą[9], dodając literę X do jej nazwy – po premierze systemu litera została usunięta, jednak skrót pozostał – PSX. Sprzedaż konsoli osiągnęła 100 milionów sztuk, natomiast ówczesny potentat na rynku konsol – SEGA oferujący konsolę SEGA Saturn sprzedał niespełna 10 milionów sztuk[10], a Nintendo 33 mln[11].
Początkowo do konsoli został dodawany pad bez analogów, który został dodany w kolejnej rewizji. Ostatecznie została wydana trzecia edycja pada ze zmienionym kształtem grzybka.
3 grudnia 2018 została wydana zminiaturyzowana wersja konsoli – PlayStation Classic[12].

Specyfikacja techniczna:
[*]Procesor: 32-bitowy procesor RISC R3000A MIPS taktowany zegarem 33,8688 MHz Cache 4 kB[/url]
[*]
Wydajność obliczeniowa CPU: 30 Mips
[*]Przepustowość szyny: 132 MB/s
[*]Pamięć RAM: 2 MB[13]
[*]Pamięć Video RAM: 1 MB[13]
[*]dźwiękowy RAM: 512 kB[13]
[*]Maksymalna rozdzielczość: 640×480[13]
[*]Paleta kolorów: 16,7 miliona[13]
[*]Liczba generowanych wielokątów na sekundę: 180 000 oteksturowanych obiektów / 360 000 nieoteksturowanych[14]
[*]Nośnik danych: płyta CD
[*]Dźwięk: 24-kanałowy procesor ADPCM
[*]Napęd CD-ROM podwójnej prędkości
[*]karty pamięci o pojemnościach 128, 256, 512 kB oraz 1, 2, 4, 8 MB (two in one)

Obrazki z gier
Gry do pobrania

 

3